Projektowanie WWW #2. Księga pomysłów – recenzja

autor: Daniel Gwizdała, data: Sierpień 18, 2013, kategoria: Recenzje, komentarze: Brak komentarzy

www

Jestem świeżo po lekturze książki „Projektowanie WWW #2. Księga pomysłów. Źródło inspiracji dla każdego projektanta WWW!”. Książka napisana została przez Patricka McNeila. Powstała w 2010 roku, a w Polsce wydana została w 2013 w wydawnictwie Helion. Książka liczy 263 strony. Wydrukowana (chociaż powinienem powiedzieć wydana, bo czytałem e-booka) została w kolorze. Składa się z 7 rozdziałów:

www_1

  1. Inspiracja
  2. Podstawy projektowania
  3. Podział stron według typów
  4. Podział stron według składników wizualnych
  5. Podział stron według stylów i motywów
  6. Podział stron według stylów strukturalnych
  7. Podział stron według komponentów strukturalnych

Czego dowiemy się z książki?

W pierwszym rozdziale autor odpowiada na pytanie w jaki sposób czerpać inspirację z innych prac, żeby nie powielać ich i nie być posądzonym o kradzież pomysłu.

W drugim rozdziale dowiadujemy się o zasadach projektowania. Są one praktycznie zbieżne z tym, o czym mówiła inna książka, którą recenzowałem. Możecie przeczytać tę recenzję klikając tutaj.

www_2

Rozdziały od 3-go do 7-go to nieprzebrany zbiór inspiracji z podziałem na elementy kluczowe. Nie będę opisywać kolejnych rozdziałów osobno. Klucz według, którego dokonany został podział stron znajdziecie w spisie treści powyzej. Każdy z tych rozdziałów składa się z krótkiego opisu, w którym autor nawiązuje do kilku przykładów zamieszczonych w rozdziale witryn, zbioru stron, które mogą zainspirować czytelnika i sekcji „Uwagi od dewelopera”, który zawiera sugestie projektowe od osoby, która będzie wdrażać projekt graficzny oraz zawiera przydatne linki do cennych zasobów w internecie.

Minusy

Najsłabszą stroną książki jest tekst. Co prawda jest go niewiele, ale jak już jest, to niestety nie wnosi niczego nowego, ciekawego ani pouczającego. Wyjątkiem od tej reguły jest rozdział drugi, ale nie dowiedziałem się z niego niczego, czego bym już nie wiedział, dzięki innym książkom. Teksty w rozdziałach 3-7 są nudne i sprawiają wrażenie, że jest to mówiąc potocznie „lanie wody”.

www_3

Innym minusem książki, jest trochę przestarzały materiał. Książka powstała w 2010 roku i jak wiadomo, od tego czasu internet poszedł znacznie do przodu. Jednak, co zaskakujące, wiele przykładów witryn prezentowanych na stronach tej książki nadal jest atrakcyjnych wizualnie i nie trąci naftaliną.

Plusy

Zdecydowaną zaletą książki jest ogromny zbiór przykładów i inspiracji podzielonych według czytelnych kryteriów, pomimo tego, że książka ma już swoje lata. Można sięgnąć po tę książkę w każdej chwili, gdy szukamy inspiracji szukając np. pomysłu na nawigację. Otwieramy w takim przypadku książkę na odpowiednim rozdziale i mamy przykłady różnego rodzaju nawigacji.

www_4

Bardzo pozytywne wrażenie zrobiły na mnie sekcje „Uwagi od dewelopera” na końcu każdego rozdziału. Autor przedstawia w nich oprócz rad i wskazówek, również odnośniki do innych stron, które nieraz przydadzą się każdego projektantowi.

Podsumowanie

Książka ciekawa, ale nie ze względu na swoją merytoryczną zawartość, ale jako zbiór inspiracji. Będę często do niej wracać.

Share Button