Jak być freelancerem

autor: Daniel Gwizdała, data: Maj 20, 2013, kategoria: Recenzje, komentarze: Brak komentarzy

freelance_2

Ostatnimi czasy Wydawnictwo Helion wypuściło sporo tytułów z serii Smashing magazine. Ja przeczytałem Podręcznik freelancera. Tajniki sukcesu niezależnego projektanta stron WWW. Jest to stosunkowo niewielka publikacja. Liczy 198 stron. Wydrukowana jest czarno-biało na zwykłym papierze.

Książka stanowi tak naprawdę zbiór felietonów różnych autorów. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że rozdziały są krótkie i zwięzłe, a samą książkę czyta się szybko i przyjemnie. Teksty w niej zawarte pojawiły się już na stronie http://www.smashingmagazine.com w języku angielskim, więc jeśli ktoś śledzi na bieżąco tę stronę, to w książce nie znajdzie niczego nowego.

Natomiast czego dowie się z książki ktoś, kto nie śledzi strony The Smashing magazine?

Książka porusza takie zagadnienia jak:

  • wskazówki do pracy codziennej projektanta
  • częste błędy popełniane przez projektantów
  • obsługa klienta
  • zarządzanie w pracy projektanta
  • sztuka tworzenia ofert
  • finanse
  • komunikacja z klientami
  • marketing
  • sporządzanie umów
  • wycenianie projektów

freelance_3

Książka dosyć wnikliwie tłumaczy wyżej wspomniane zagadnienia, jednak wskazówki w niej zawarte nie są innowacyjne. Tak naprawdę każdy ktokolwiek choć trochę pracował jako freelancer będzie obeznany z tematem. Książka jest raczej dla początkujących freelancerów, którzy dopiero zaczynają przygodę z taką formą pracy.

Inną wadą książki jest fakt, że teksty w niej zawarte powstały na gruncie amerykańskim i są dostosowane do tamtejszych realiów. Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów jest fragment, w którym autor tekstu radzi, aby wyżej wyceniać projekty, ponieważ klient podchodzi nieufanie do niskich cen. Niestety, ale w Polsce ciągle oczekuje się od freelancera bardzo konkurencyjnych cen. Oby szybko to się zmieniło.

Share Button